Sider

mandag 15. november 2010

Kake-Mons og diett?

Går det an for de av oss som er særs glad i kaker å leve på diett?

Ja, det går godt an, men du må lære deg å "fikse og trikse" litt med oppskrifter.

Noen praktiske tips:


  1. Jeg tør påstå at de fleste kakeoppskrifter er overdimensjonert med sukker. Bytt ut sukkeret med andre søtningsstoffer; min erfaring er at det holder med en samlet halvering i søtnings-mengde.
  2. Andre søtninger; avhengig litt av type bagst , men jeg tenker ca halv mengde med sukring + bittelitt økologisk rørsukker (hvis den skal serveres gjester) og en knivsodd stevia (og/eller Agar-agar). Istedet for øk.rørsukker bruker jeg ofte heller en liten dæsj med "Bjørkesøt" fra Life/Helios.
  3. Egg- jeg bruker så lite egg til vanlig at jeg etterhvert har tillatt meg å følge oppskrifter mht egg. Det er mulig å bruke egg-erstatnings-pulver, men bagsten blir gjennomgående tyngre da.
  4. Unngå hvitt mel - heter det i mange dietter; Jeg bruker finmalt spelt gjerne iblanda sammalt spelt med ca halv mengde. 
  5. Vanilje, anis, koriander og muskattnøtt , og selvfølgelig kardemomme, ingefær og kanel  er smakstilsetninger jeg anvender mye.  F.eks. er det spennende å lage spelt-vafler med "variasjoner av nevnte tema".  Kanskje har du noe annet smakfult krydder i skapet også?
  6. Krem og fløte lar seg greit bytte ut med de forskjellige soya-fløte-varianter som finnes; Menkomel/wipping er anvendelig til mye.
  7. Snøfrisk-ost er velegna til kakefyll/krem når du har tilsatt f.eks. ren vanilje el økologisk vaniljesukker. Eksempelvis som krem på gulrotkake.
  8. Sjokolade: Jeg bruker "70%mørk sjokolade", som finnes i alle butikker. Ok til å raspe dryss over "wipping-krem" og grei å varme opp. Rå-sjokolade er selvfølgelig "sunnere", men ofte mer arbeid å få tak i. (Må bestilles via internett).
  9. NB - døyv aldri en søt-trang uten å tenke salt. Jeg bruker nesten alltid en drøy knivsodd med havsalt i alle såkalt søte kaker.  Det er fordi den søt-trangen vi har nok har direkte sammenheng med syrenivået i blodet. Det betyr at man da trenger havsalt som beste "rensemiddel"/stabiliseringshjelp.  (psst; som man snakker om å runde av smaken med litt sukker i middags-sauser, kan man trygt tenke avrunding av smaken med litt havsalt i søt-mat.)
  10. Smør og olje til baking: Cocos-fett/olje er velegna til kakebagst. Dvs Delfia-fett (og delfia-kake) er slettes ikke så galt likevel! (bare bytt ut sukkermål m "halv søtning" (se over). )  Usalta Meierismør er det beste smør du kan bruke (unngå margarin o.l.)  Bruk usalta fordi vi ikke har holdepunkt for at de bruker rent havsalt i salting av smør. Raps-olje til baking er det beste alternativ av andre oljer, til denne bruken.
SÅ ER DET BARE Å TA FRAM KAKEOPPSKRIFTENE DU ELSKER; Bruk hodet og prøv deg frem slik at det blir morsomt etterhvert.

OBS; Jeg forsøkte å gjøre kransekake med å bytte ut vanlig melis MED sukrin-melis. Jeg gjør det aldri igjen. Så kransekake blir heretter enten med vanlig melis (kanskje litt mindre mengde) - eller så blir det IKKE kransekake.  Så noen ganger må man også vurdere /konkludere slik. 

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Interessant blogg!Er opptatt av kosthold som støtte og terapi for min mann som har kreft,og fant din blogg da jeg lette etter glad-historier og optimisme.Det er så godt å lese at det går bra med deg. Håp er SÅ viktig for psyke og dermed immunforsvar!!!
    Ser også at vi har mange felles tanker om det med ernæring!Takk for gode tips til kakebakingen!

    Susie

    SvarSlett
  2. Dette var hyggelig å lese, tusen takk. Ja, det er helt, helt avgjørende å bevisstgjøre seg hva som "fyller en positivt". Enten det gjelder ernæring, psyke/ånd , fellesskap og aktiviteter.
    Jeg er overbevist om at det finnes "en brukelig vei" for hver og en av oss, det gjelder å søke frem til hva som fungerer best. Og da er gjensidige tips og erfaringer nyttige - slik jeg har opplevd det.
    Beste ønsker til dere.

    SvarSlett