Sider

fredag 7. januar 2011

Bivirkninger av medisiner - hva gjør legen med det?

Jeg har kreft. Kreft kan man dø av , eller kreft dør man som regel av.
Men Legemiddelindustrien - har de til hensikt å "knekke koden" for hva som skaper kreft?
Deres hovedanliggende er å "holde kreft igjen" , dempe symptomer. Godt? Javisst.

 Veldig godt, - om det bare ikke hadde skapt alle de bivirkninger som gjør at folk dør "i pinsel og plage" av bivirkningene medisinene gir.

Første cellegift kur , til å begynne med ok. Det kjennes greit. Og jeg tenker: Dette skal jeg klare.
Kvalme? Ikke noe problem - det finnes det piller, værsågod.
Hodepine og temperatur-svingninger?  - en ny pille. 

Blodprøvene viste stadig ok resultater, dvs de var helt på grensen slik at jeg slapp blodoverføring pga. blodplater, svake hvite blodelegemer m.m. Heldig var jeg, i forhold til det ihvertfall.

Senere: Det man kan identfisere som senskader av cellegift, og neppe kan være noe annet:
Immunfarsvar ; dvs at jeg sveipet opp enhver bakterie eller hvert virus jeg var borti og ble helt "slakt" og gikk til legen som via reseptblokkene rekvirerte : div antivirale kurer eller antibiotikakurer.
Kribling i kroppen , kontinuerlig og økende smertefullt, - legene (jeg har vært hos mange), men alle hadde den felles reaksjonen: tilbud om beroligende, smertestillende eller noe å sove på.
Ekstrem tørr og tynn hud, sprekkdannelser og etterhvert kontinuerlig sår-plager. - respet på kortison-salver av ymse slag, som aldri viste effekt.


Kontinuerlig hormonbehandling - for å holde kreften i sjakk:
Ovenfor nevnte plager bare økte, som årene gikk.
Og kreften? spredde seg langsomt samtidig som bivirkningene forsterket seg :


Høyt blodtrykk - da sier legenE ;  det er naturlig, du må jo være til tider ganske nervøs. 
Etter flere år med høyt blodtrykk ( gj.snitt 170 over 115) - da får du få blodtrykksdempende og etter div utredninger; beta-blokkere.
Tiltagende Angina-plager;  nitroglycerin. Den virket alltid umiddelbart.

Allergi-plager av en type "ekstrem-allergi på hendene"; etter flere år å ha kommentert det overfor onkologen sier han, stresset og oppkavet som han var: "kan du ikke få noen til å hjelpe deg med det da?"
Så en "kanossagang" via indre-medisnere - som tilbød andre medikamenter som skulle dempe plagene/symptomene på bivirkningene. Men aller mest mente de at jeg kunne ha nytte av "noe å sove på" så det ihvertfall ikke svekket nattesøvnen for mye. 


 Men hver gang jeg takket nei til  medisiner: smertestillende, beroligende eller noe til å sove på, så var  legen ferdig. Jeg gikk hjem "med uforrettet sak" og måtte leve med mine plager fortsatt.

Til sist ble jeg rekvirert til en kvinnelig hudspesialist; hun rekvirerte umiddelbart den sterkeste kortisonsalva Dermovat som hadde effekt på de ekstreme plagene jeg i 6 år gikk med på hendene.

KONKLUSJON:
Legene, skolemedisinen, jevnt over har virkelig ingenting annet å stille opp med mot bivirkningsplager, enn nye medikamenter. "Du kan jo prøve denne da". 


Dr. John R. Virapen beskriver meget begripelig hvorfor det er slik.

Jeg kan velge: skal jeg dø av bivirkninger eller skal jeg dø av kreft?
Nei for tenk; jeg vil leve lengst mulig med minst mulig ubehag.
Og det må jeg visst ta hånd om og sørge for selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar