Sider

mandag 26. juli 2010

Syrefritt brød- her er oppskrift

Spelt spesialbrød m natron

7 dl siktet speltmel
1-2 dl sammalt spelt
1 dl solsikkekjerner
1 dl speltflak
2 ts havsalt
1 ts natron
1 ss sesam olje
ca 2 ss linfrø er også godt.

2 dl ferdigkokt ris dvs brun ris er bra, men vill ris er aller sunnest.
(Jeg bruker brun naturris som jeg selv har malt til mel, evt rismel kjøpt i innvandrerbutikk eller helsekost) Ris er bindingsmiddel.
Du kan også bruke f.eks boghvete som binding, men husk at smaken er strammere jo mer du bruker av det.

Du blander alt til en grøt, med kalt vann.
Smører en brødform m rapsolje eller vita hjerteolje og heller «grøten» i.
Strø over havsalt og solsikkekjerner.
La stå i 2 timer for å godgjøre seg før
steking 1 t i 215 grader.

Velbekomme.

KNEKKEBRØD

3,5 dl sammalt spelt, grovt
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesam frø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl spelt kli
1 dl valnøtter
1-2 ts Herbamare (urtesalt)
7 dl lunkent vann

Bland alt godt og fordel jevn utover 2 stekebrett.
Sett i ovn på 180 grader – i 10 min
Ta ut og skjær opp til passe biter (pizzahjul er kjekt)
Stek videre i 30 min
Legg så knekkebrødene på rist og inn i ovnen igjen, 15 min m litt åpning på døra for å få sprø og harde knekkebrød.

LYKKE TIL.

3 kommentarer:

  1. Hei,

    Det var en interessant kronikk i Aftenposten lørdag, som du antagelig har lest.
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3751697.ece. Tittelen er Kreft med god helse.

    For ca 5 år siden hadde Astrid Brekken et intervju med den samme David Servan-Schreiber i forbindelse med boken han hadde skrevet dengang, Evnen til helbred. Jeg tok opp programmet på en mp3 fil, som jeg kan gi til Finn Tore hvis du er interessert.

    Hilsen hans petter

    SvarSlett
  2. ja, det høres interessant ut - takker gjerne ja til programmet.
    Skal sjekke Aftenposten også, nei jeg leste ikke den. Vi stopper den om sommeren. Tusen takk for tips.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for mp3-filen. Jeg lyttet til intervjue som Brekken hadde.
    Meeeget interessant.

    Et par tilleggspoeng jeg har notert meg er:
    1) øye-terapi; du verden, hvor nyttig og interessant.
    2) Delfia-kaken sunhets-faktor; griper den begjærlig.

    SvarSlett