Sider

tirsdag 11. januar 2011

Treghet, tretthet, smerter - Jeg tar grep.

De siste dagene har vært preget av den tunge kroppsfølelsen, den som er resultat av god mat og såkalt late dager, men som ikke slår ut på vekta. Likeledes den underliggende trangen til å sovne så snart jeg lente meg litt bakover i en stol el. sofa.  Følelsene som handler om en sammenblanding av stølhet og smerter har skapt en viss treghet i de hjemlige fysiske bevegelser.
Det var forresten denne beskrivelsen som gjorde meg nysgjerrig og drev meg til å ta blodanalysen i går.
Resultatene jeg fikk der stemmer godt med det ovenfor beskrevne.

Men jeg tar grep. Og YESS - i dag klarte jeg igjen å jogge 5 km (dvs ei halv mil det) på 20 min igjen!
Jeg forsøkte forleden dag - da klarte jeg drøyt 4,5 km på 30 min .
Litt små-trening hver dag har i dag ført til det resultat jeg syns det er storveis å kunne skryte av. Hæli!
Det stemmer at jeg måtte streve litt for å få det til i dag. Men det gikk.

Kroppsfølelsen? Baaaare godt.
Sinnsstemningen og selvfølelsen? Det er deilig å kjenne at jeg rår over min egen kropp og tilværelse. :-)

4 kommentarer:

  1. Så flott Ingebjørg....
    Jeg prøver å gå tur hver dag, jogging klarer jeg ikke...I morgen begynner jeg å trene Tai Chi og det blir godt å ha det å gå til en gang i uka, så får jeg se om det blir noen annen for for trening etterhvert i tillegg til turene...

    Edel

    SvarSlett
  2. Jeg skylder nok å enda en gang poengtere at min jogging skjer på ei lite trampoline , inne i stua, med Nintentodo-spillet Wiifit som måle-instrument. Jeg kan heller ikke jogge på asfalt,gulv el. andre harde underlag. Med kreft i begge hofter og 5 ryggvirvler så er jo det umulig.
    Du er på god vei, i dobbel forstand, når du går tur. og Tai Chi er jo en superform for treng, har jeg oppfattet. Lykke til.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Leser med interesse om syre/base-forholdet i kroppen.
    Kan jeg spørre om dosering av natron, hvor du kjøper det osv. Vanlig bakepulver kan vel ikke brukes? Har også lest tips om å skylle munnen med bakepulver oppløst i vann når man har nedsatt spyttsekresjon etter f.eks stråling.
    Min mann sliter med "tretunge" og manglende smaksans etter store stråledoser i kinn/hals-regionen for over 1 år siden, så senskadene etter stråling og cellegift er tydelige.
    Har også lest bøker du har anbefalt - kjempebra blogg! Den gir styrke og pågangsmot for både pasienter og pårørende!

    mvh
    Susie

    SvarSlett
  4. Hei Susie - Når det gjelder natron-dose; ca 1 ts i et gl vann. Jeg passer på å drikke litt ekstra etterpå. Hver morgen evt morgen og kveld..
    KJøper natron i kilo-pakker på altshop.no evt Altshop butikk-utsalg i Horten.
    Bakepulver? Vet ikke, men min tannlege fortalte at det er rent bakepulver han "putter i tanngarden" når han foretar "pussing". .-)

    Man skal kanskje være litt obs for at kroppen kan venne seg vel mye til natron om man holder like stor dose i månedsvis. Jeg reduserer nå teskjea litt og tar 4-psalt- i stedet. 4psalt tror jeg også du kan få på altshop.
    Så er det Supergreens; det er nok "hovednøkkelen" for 1 ts pulver rørt ut i et gl vann (el 1 kapsel) tilsvarer ca 1/4 kg salat/grønt, så du kan tenke man med det får inne en god dose sunnhet. Særlig nå vinterstid. Det gir en god basis-følelse i kroppen.
    Altshop har Supergreens. Ellers kan du søke på Innerlight ang disse produktene.

    Beste ønsker!

    SvarSlett