Sider

søndag 1. august 2010

Muskelbygging og muskelkraft...

Det er nok stor forskjell på kropper og  hvor utslått kroppen er blitt etter medisinsk behandling.
Sikkert har det også stor betydning  hvordan den fysiske formen var før man ble syk.

Min bakgrunn var av typen "sliten kontor-rotte" ... og så ble "sykdomsslaget" omfangsrikt og langvarig...
altså nedbryting gjennom 17 år, så det er mye å bygge opp.
Muskler var erstatta av fettlag og blodpumpa slo stiften bare jeg rørte meg.

Jeg starta i det ørsmå;
1) puls-klokke og ergometersykkel, bare 2-10 min pr dg. og aldeles gåen. Men det var for 2,5 år siden.
2) Gym-bal, treningsstrikk og ringer; ulike øvelser pr dg 1-5 stk og etterhvert 10 av hver. Tilsammen ca 20 min
3) WiiFit- treningsprogram til bruk på TV; har fulgt div yoga og areobic-øvelser; 20-30 min pr dag
I snitt har jeg bare trena tilsammne 20-30 min pr dg , og i meget langsomt tempo.

Men det må tydeligvis  ha vært lurt med de små dryppene.

De siste 2-3 mnd har jeg ikke trenet slik i det hele tatt; bare vært aktiv ute, byksa i vei i hage og i friluft-
aktiviteter.

Men nå har jeg altså helt mistet evnen til å kjenne etter og å stoppe i tide.

Så sitter jeg her da; helt banka av ømme muskler.
Tenk at det er så vrient å være "fornuftig"?

Nå må jeg strekke og pleie skinkene, låra og overarmene...og planlegge litt mer muskel-styrke-trenings-økter utover høsten.
Får vel ta ibruk "husets manualer" og bruke dem litt mer målretta, så kanskje ski-vinteren kan gi nye muligheter??

En stor drøm er jo å bli såpass til "friskus" at jeg kan delta i trening sammen med andre - på et eller annet vis. Tenk å kunne få til det!!??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar